Ontdek de waarde van high-end content

Met regelmaat verwelkomen we een nieuwe term in de wereld van marketing en communicatie. High-end content is er zo een. Hoogwaardige content voor organisaties. Geen nietszeggende filmpjes of mailings, maar vakinhoudelijke, complexe content.

Scherp geschreven inhoudelijke verhalen, doeltreffend in beeld gebracht. Bedoeld om strategische visies, complexe materie, markttrends of technologische innovaties over de bühne te brengen.

Goede content moet altijd relevant zijn en waarde toevoegen. Een nieuwsbrief zonder relevante aanleiding of waar promotionele doeleinden te veel doorheen sluimeren? Daar prikt een ontvanger snel doorheen. Het resultaat? De volgende keer wordt zo’n nieuwsbrief niet meer gelezen. Of erger nog: direct verwezen naar de spamfolder. Een relatiemagazine waarbij de afzender zichzelf (onnodig) op de borst klopt? De lezer verliest snel de interesse en het magazine slijt zijn leven op de stapel oud papier. Hoe moet het dan wel?

Waarde is het sleutelwoord
Het draait allemaal om waarde. Content moet iets toevoegen. Kennis, inspiratie, verdieping. Dan is content geen content meer, maar wordt het high-end content. Dan brengt het je iets wat je nog niet wist.

Hoe hoger opgeleid de doelgroep is voor wie je content ontwikkelt, hoe hoogwaardiger de verhalen moeten zijn. De CEO van een multinational of het management van een hightech bedrijf doe je geen plezier met wollige verhalen en of weinigzeggende sfeervideo’s. Verhalen moeten scherp, informatief en vernieuwend zijn. High-end content geeft je ontvanger het gevoel dat hij kennis opdoet die hij nog niet had. Waarde dus!

Waardeverdubbelaar
Maar hoe lever je als contentbureau die waarde aan je opdrachtgevers? Dat is niet altijd eenvoudig. Je bent immers als contentcreator niet van alle onderwerpen op de hoogte. Zeker als het gaat om complexe materie moet je van goeden huize komen om content te creëren die boeit en inspireert. Het liefst: content die zo goed is dat deze ook nog eens wordt doorgestuurd naar collega’s, vakgenoten of andere stakeholders. Dan verdubbelt die waarde zich nog een keer. En maak je jezelf als afzender ook waardevol. Jouw organisatie – en jij persoonlijk – worden gezien als een autoriteit op het desbetreffende gebied. Wanneer je een volgende keer een mailing, magazine, video, visiepaper of animatie deelt, dan is de attentiewaarde verhoogd.

Absorberen, selecteren, formuleren
Welke skills heeft een contentcreator dan nodig om waardevolle high-end content te maken? Hij kruipt spreekwoordelijk in het hoofd van de afzender. Hij absorbeert de kennis van zijn gesprekspartner en selecteert wat nodig is voor de structuur en het ontwikkelen van de content en hij bepaalt hoe je de boodschap krachtig formuleert.

En juist daar zit de expertise die voor medewerkers van een high-end contentbureau essentieel is. Want je kunt als contentcreator uiteraard nooit alle kennis tot je nemen die een professional met jarenlange ervaring en een opleiding in een specialistisch vakgebied ‘in zijn hoofd heeft verzameld’. De kunst is om de juiste vragen te stellen, assertief te zijn en zodanig door te vragen tot je de informatie hebt die nodig is om het verhaal te creëren. Op elk gewenst niveau.

Het uitdagende aan dit werk – het creëren van high-end content – is steeds dat je als contentcreator zélf het verhaal moet begrijpen. Hoe ingewikkeld, specialistisch of technisch het ook is. Om dit daarna te kunnen vertalen naar content. En uiteraard, na een aantal jaar ervaring ben je stiekem van best veel markten thuis.

Toe aan een portie contentinspiratie?

Wij komen het je graag geven.