Een nieuwe cao: toegankelijk, digitaal én interactief
Vraag
“Kunnen jullie onze cao toegankelijker maken voor ál onze medewerkers?” Die vraag hebben we de afgelopen jaren vaker gehad. Onder meer van de farmaceutische multinationals Organon en Aspen.
Een cao klinkt misschien niet erg sexy, het is wel een heel belangrijke tekst. Niet alleen voor medewerkers die willen weten waar ze recht op hebben. Maar ook voor de werkgever. Duidelijke arbeidsvoorwaarden versterken je employer branding en zorgen voor vertrouwen en transparantie. Dus hoe duidelijker en begrijpelijker ze op papier staan, hoe beter.
Ons antwoord
Samen met materiedeskundigen bij de opdrachtgever nemen we in een reeks online sessies de hele tekst door. We doen voorstellen voor een logischer opbouw. En we stellen veel vragen. Wat staat hier precies? Hoe werkt dit in de praktijk? Is dit nog voor iedereen relevant? Hoort het wel in deze cao thuis? Is de tekst helder voor alle medewerkers, ongeacht hun achtergrond?
Zo herschrijven we stap voor stap de hele cao. We maken de cao toegankelijker, korter en duidelijker. Zonder essentiële zaken weg te laten. De opdrachtgever, diens juristen én de sociale partners lezen mee. En als klap op de vuurpijl gieten onze designers de opgefriste tekst in een aantrekkelijke vorm, die tot bladeren én lezen uitnodigt, in print én digitaal.
Resultaat
- Een cao-tekst die minder vragen oproept en helemaal up-to-date is, zonder onnodig jargon of complexe formuleringen.
- Een cao die wél gelezen wordt, dankzij korte alinea’s, toelichtende kadertekstjes en vragen en antwoorden vanuit het perspectief van de medewerker.
- Een cao die er mooi uitziet: helemaal in de huisstijl van de opdrachtgever, met een fijne tekst/beeldverhouding en frisse illustraties. Op papier en/of als interactief digitaal document.
#redactieuitbesteden #contentcreatie #redactie #contentmarketing #cao #employerbranding #digitoegankelijkheid