A Perfect Mess

Van ‘A Perfect Mess’ naar een verhaal met succes

Netjes is niet spannend. Een beetje puinhoop wel. Veel bedrijven presteren juist enorm goed omdat ze over een geweldige mix van orde en wanorde beschikken. Een succesfactor die ook wel ‘A Perfect Mess‘ heet. Herkenbaar?

Een beetje wanorde is lekker en jouw bedrijf vaart er wel bij. Maar, wanneer je een verhaal wilt brengen over het nieuwste product, de ins en outs van een baanbrekende technologie, of de onderbouwing van een veranderende visie of strategie… Waar begin je dan? En hoe leg je de puzzelstukjes in elkaar? Bij het maken van verhalen en het creëren van content werken de contentspecialisten bij Fortelle vanuit een doordachte aanpak in 3 stappen: Absorberen, Selecteren, Formuleren. Ik vertel je graag wat meer over die 3 stappen. Hier gaan we:

Stap 1. Absorberen: we duiken in de materie

Hoe dompelen onze contentspecialisten zich onder in jouw verhaal, zodat ze de materie voelen, ruiken, beleven en ademen. En alles in zich opnemen wat zij nodig hebben om het verhaal te kunnen vertellen. Hoe we in een onderwerp duiken varieert: per organisatie, per situatie. De methode die we kiezen is van tal van factoren afhankelijk. Hoe is informatie beschikbaar? Welke bronnen zijn er voorhanden? Kiezen we voor een interview? Op locatie of via videobellen? Of gaan we een dagje meelopen op de werkvloer? In andere gevallen verrichten we zelf deskresearch en bellen we voor tekst en uitleg gericht met enkele materiedeskundigen, binnen of juist buiten de organisatie. Of er ligt al documentatie waar we direct mee aan de slag kunnen. We willen alle informatie blootleggen. De vraag achter de vraag stellen. Blijven onderzoeken of er misschien ook níét voor de hand liggende input kan zijn. Om impliciet aanwezige informatie boven water te krijgen. Onze contentspecialisten zetten effectieve methoden in om alle relevante informatie in zich op te nemen.

Stap 2. Selecteren: we gaan op weg naar structuur

Wanneer we de informatie in stap 1 hebben opgehaald, is de orde nog niet altijd direct duidelijk. In stap 2 selecteren we wat nodig is voor de structuur en het ontwikkelen van de content. We kunnen dat juist doordat we alle facetten in ons hebben opgenomen die een onderwerp in zich heeft. Structureren begint met het overzien van het totaal. Snoeien wat weg kan. Bepalen wat de hoofdzaken zijn. Wat is ballast? En wat zijn nou juist onmisbare bijzaken? We selecteren de smaakmakers voor een lekker verhaal.

Stap 3. Formuleren: we zetten de boodschap sterk neer

Dan komt het slotakkoord. Het componeren van de content. En wat wordt de vorm? Schrijven we een tekst? Gaan we voor een animatie? Of wordt het een video? We bepalen hoe je de boodschap krachtig, verrassend of juist vernieuwend formuleert en welk middel het meest aangewezen is. Wie je doelgroep is en hoe je hen op een aantrekkelijke manier bereikt speelt daarbij een grote rol. We maken content ‘crispy’ als het kan, en solide als het moet. Bij het formuleren gaan schrijven, vormgeven en verpakken van een verhaal hand in hand.

Toe aan een portie contentinspiratie?

Wij komen het je graag geven.