Bij het ontbreken van de juiste expertise voor effectieve content, ga je op zoek naar een contentbureau met ervaren specialisten. Volg deze vijf stappen voor een succesvolle samenwerking.

Samenwerken is toverwoord voor effectieve content

Je bent als organisatie op zoek naar een bureau dat content voor je kan verzorgen. Hoe kies je dan de juiste partner? En als je eenmaal hebt gekozen, hoe werk je dan succesvol samen?

Als het ontbreekt aan de juiste expertise om content uit te rollen voor je contentstrategie zoek je hulp. Een contentbureau met ervaren specialisten kan ondersteunen bij het creëren van de juiste content. Zij weten wat er moet gebeuren als het aankomt op het succesvol overbrengen van jouw boodschap op jouw doelgroep(en).

Deze 5 stappen helpen je in de zoektocht naar de juiste samenwerkingspartner:

  1. Voor je gaat zoeken, bepaal je wat je wil
    Voordat je gericht gaat zoeken, moet je eerst duidelijk hebben welke content je wilt maken. Ga je voor online en/of offline, of specifiek voor een video of magazine? Wie wil je bereiken? Om je contentdoelstellingen te bepalen is het van belang dat je dichtbij de missie, visie en kernwaarden van je organisatie blijft. Die drie vormen de start van de uiteindelijke content. Pas daarbij de SMART-methodiek toe (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden). Een goed begin is ook hier het halve werk: scherpe keuzes aan het begin van het proces bieden je later duidelijk houvast.

  2. Ga op zoek naar de persoonlijke klik
    Je hebt je doelstellingen bepaald, online rondgeneusd naar mogelijke bureaus en hun portfolio, medewerkers en klanten bekeken. De eerste oriëntatie is achter de rug en je legt contact met enkele bureaus voor een nadere kennismaking. Voor een kop koffie (of thee)! Echt kennismaken doe je immers face-to-face. Klikt het met elkaar? Passen bedrijfsculturen bij elkaar?

  3. Heldere afspraken zorgen voor succesvolle samenwerking
    Je hebt de juiste match gevonden, financieel heldere afspraken gemaakt en je bent beide klaar voor de samenwerking. Dan is het tijd om dieper op de opdracht in te gaan. Tijd voor werkafspraken. Stel bijvoorbeeld vast wanneer, hoe vaak en op welke manier je contact met elkaar hebt. Maak ook afspraken over wie welke rol pakt.

    Wil je bijvoorbeeld een relatiemagazine maken? Spreek dan af wie de bladformule ontwikkelt, wie welk deel van de content verzorgt, wie fotografie regelt en wie de vormgeving doet. Maak je een video? Wie stelt dan het script op, wie doet de regie, regelt de cameraploeg en zoekt naar een voice-over (indien nodig)? Leg het allemaal vast, zodat er tijdens het contentproces geen misverstanden kunnen ontstaan.

  4. Met een briefing van een enkele zin kom je er niet
    Om efficiënt tot de juiste output te komen, mag een heldere briefing niet ontbreken. Een korte mail met de strekking ‘deze persoon kun je bellen over onderwerp X’ is geen briefing. Geef relevante achtergrondinformatie over onderwerp X en formuleer enkele vragen/doelen die je in de uiteindelijke content beantwoord wil hebben. Bel, waar nodig, nog even na, om te horen of alles helder is, zodat je zeker weet dat de neuzen dezelfde kant op staan.

  5. Wees vooral in het begin scherp op de evaluatie van de samenwerking
    De deadline is gehaald en de content is geproduceerd. Belangrijk is om het proces te evalueren met elkaar. Wellicht vinden jullie allebei dat er meer contactmomenten moeten komen of dat communicatie via de mail minder efficiënt is dan telefonisch (of persoonlijk). Geef elkaar tips en praktische suggesties, zodat jullie weten op welke punten de samenwerking kan groeien. Wees met name in de beginfase scherp op dit soort evaluatiemomenten.

Het kiezen van een contentpartner en de daadwerkelijke samenwerking is een zorgvuldig proces waarbij openheid en vertrouwen cruciaal zijn. Als de juiste klik er is, kun je samen met je contentpartner tot prachtige en effectieve producties komen.

Toe aan een portie contentinspiratie?

Wij komen het je graag geven.